Zdolne dziecko to marzenie każdego rodzica. Zdolne dziecko to duży kłopot nawet dla rodziców z tytułami naukowymi. Takie dziecko wymaga szczególnej uwagi ze strony rodziców i nauczycieli. Co zrobić, by nie przegapić talentu swego dziecka? W jaki sposób pomóc mu rozwijać swoje uzdolnienia? Największym grzechem pedagogicznym i rodzicielskim jest oczekiwanie od niego, by miało po prostu wysoką średnią ocen.
Zacznijmy jednak od poszukania odpowiedzi na pytanie: Jak rozpoznać zdolne dziecko? Już w wieku przedszkolnym obserwujemy wyraźne sygnały świadczące o ponadprzeciętnych możliwościach pociechy:
Istnieje wiele sposobów identyfikacji dziecka zdolnego w szkole. Należy jednak pamiętać, że żaden z nich, występując w izolacji, nie daje gwarancji uniknięcia błędu. Przyjrzyjmy się zatem sposobom identyfikacji uczniów zdolnych.
Sposób identyfikacji | Możliwe błędy |
1. Nominacja przez nauczyciela |
Nie jest sposobem obiektywnym z powodu różnic w doświadczeniu i kwalifikacjach nauczycieli, subiektywizmie w odbiorze dziecka jako osoby, znanych w psychologii pomyłek w ocenie, wynikających z istnienia efektu generalizacji i efektu "halo" |
2. Wyniki sprawdzianów wiadomości |
- możliwy błąd to sytuacja, w której wysoki wynik w testach wiadomości jest efektem bardzo dobrego poziomu nauczania, a nie możliwości dziecka |
3. Iloraz inteligencji - ocena uzyskana w teście inteligencji |
- błędy w identyfikacji występują gdy: |
4. Zwycięstwo w konkursach |
Błędy najczęściej popełniane przy tym sposobie identyfikacji to: niski lub zawyżony poziom samego konkursu, niski poziom kwalifikacji jury, sposób przygotowania uczestników konkursu (czy samodzielnie, czy przy intensywnej pracy opiekuna), warunków wstępnych przystąpienia do konkursu |
5. Nominacja przyznana przez eksperta |
Wartość tej oceny jest zależna od stopnia fachowości eksperta w danej dziedzinie, jego pozycji zawodowej a także umiejętności porównania danego dziecka z osiągnięciami jego rówieśników. Najczęściej popełniane błędy to zbyt wysokie standardy wymagań, lub zbyt łagodne |
6. Nominacja przyznana przez rodziców |
Mimo, że rodzice najlepiej znają swoje dziecko to najtrudniej zachować im obiektywizm oceny, ponieważ ich osąd wypaczony jest więziami emocjonalnymi- wszyscy rodzice mają tendencję do przeceniania osiągnięć swego dziecka |
7. Nominacja przyznawana przez grupę |
Brak obiektywizmu w ocenie przez grupę rówieśniczą może być spowodowany jej antagonistycznym stosunkiem do zdolnego kolegi, zazdrością, obawą że jego wysokie osiągnięcia staną się standardem wymagań w klasie. |
Jeżeli już uporaliśmy się z problemem identyfikacji dziecka zdolnego, pora zastanowić się nad możliwościami jego prawidłowej stymulacji, zarówno ze strony środowiska rodzinnego, jak i szkolnego. Nie warto zbyt pospiesznie "kanalizować" uzdolnień dziecka, w którym- być może- tkwią inne jeszcze, nieujawnione talenty. W jego wychowaniu powinny obowiązywać trzy żelazne zasady: cierpliwość, tolerancja i akceptacja. Rodzice, szkoła, w porozumieniu z poradnią psychologiczno- pedagogiczną, mogą rozważyć następujące możliwości:
Drodzy Rodzice - szczęśliwi lub zagubieni z powodu posiadania uzdolnionego potomka, niech podsumowaniem mojego głosu n.t. organizacji pracy z uczniem zdolnym będzie następujący dekalog:
Jak wyzwolić się spod wpływu niedojrzałych emocjonalnie rodziców
Dziewczyno, przestań ciągle przepraszać!
Sex edukacja
O dojrzewaniu, relacjach i świadomej zgodzie
Złożony zespół stresu pourazowego
Krytyczni, wymagający i dysfunkcyjni rodzice
Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa
Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej
Komunikacja niewerbalna. Autoprezentacja, relacje, mowa ciała
Najwybitniejsze kobiety w psychologii XX wieku
Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie
I ŻYLI DŁUGO I SZCZĘŚLIWIE. Jak zbudować związek idealny?
Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright 2001/2024 Psychotekst.pl